XXI a. kasdienybės dienoraštis

Akligatvis

Prieš pora metų rašiau, kad žiniasklaida – tai erdvė, kur vyksta beveik ideali naujienų konkurencija. Ir šiandien tos minties neatsisakau, tačiau realybė verčia papildyti, jog ir naujienų konkurencija gali būti arba garbinga, arba ne. Įprastinė Konkurencijos taryba ganėtinai sėkmingai sprendžia negarbingos verslo konkurencijos ginčus. Deja, žiniasklaidos savitvarkos institucijos taip sėkmingai nedirba ir naujienos konkuruoja ne pačiais garbingais būdais.

Gaila, tačiau bene didžiausia paskata konkuruoti negarbingai – ydinga valstybės ir ES komunikacijos lėšų naudojimo praktika, neturinti nieko bendro su etiška žiniasklaidoje ar ryšių su visuomene veikla (pakanka susipažinti su bet kurio ES lėšomis finansuojamo projekto komunikacijos technine užduotimi ar prisiminti nachališką Kazimiros Prunskienės nusistebėjimą vien klausimo iškėlimu).

Kita vertus, per didelis visuomenės pasitikėjimas žiniasklaida – nesveikas. Būtina žmones mokyti ir šviesti, jog ir laikraštis, ir televizorius, ir interneto svetainė gali meluoti ir meluoja. Gaila, kad dabar šias tiesas žmonės mokosi patys bandymų ir klaidų būdu.

Mesdamas akmenį į kolegų daržą atkreipčiau dėmesį ir į žurnalistų profesionalumo stoką. Teko dirbti situacijose, kai ES tematiką nagrinėjantys žurnalistai neskiria Europos Komisijos nuo Europos Parlamento komiteto. Tai susiję su uždaru prastos kokybės, trūkstamų lėšų ir pigių samdomų darbuotojų ratu, o taip pat ir interesų grupių poveikiu, kurios išnaudoja tokią žiniasklaidos konjunktūrą pasiūlydamos savo kokybiškus informacinius šaltinius, unikalią medžiagą ir pan….. deja, visa tai a priori yra šališka ir reikia profesionalumo, norint šių povandeninių uolų išvengti.

Alternatyvių įtakos grupių silpnumas – taip pat svarbus faktorius. Ar buvo bent vienas žurnalistų streikas? Ar pamenate, kad grupė žurnalistų būtų viešai pasipriešinę savininkų nurodymams elgtis negarbingai ir neprofesionaliai?

Negarbinga naujienų konkurencija dažnu atveju yra susijusi su finansinėmis paskatomis žiniasklaidos priemonių savininkams. Norėdami panaikinti negarbingą konkurenciją, turėtume iš karto paruošti atsakymą, kuo išnykusias negarbingas pajamas galės pakeisti žiniasklaidos verslo magnatai? Šviečiamoji ir pilietinė žiniasklaidos funkcija jiems dažniausiai n-toji eilėje.

Pabaigai – o kuo garbinga ir skaidri žiniasklaida svarbi kolegoms iš susijusių komunikacijos sričių? Nes tai pernelyg susisiekiantys indai ir negarbingos naujienų konkurencijos žiniasklaidoje taisyklės reiškia, kad šioje nemažą dalį komunikacijos veiklos užimanti sritis verčia atitinkamai elgtis ryšių su visuomene, reklamos, informacijos vadybos, žiniasklaidos planavimo specialistus. Žinoma, mes visada laisvi rinktis kitus kanalus – nebebendrauti su negarbingu dienraščiu, išjungti TV ar radijo stotį, sukurti savo interneto svetainę ar kitomis priemonėmis tiesiogiai belstis į tikslinių auditorijų duris, aplenkiant visą žiniasklaidą. Tą vis dažniau ir darome…

Tekstas paskelbtas, prisijungiant prie gži draugijos

1 Comment

  1. Vilius

    Vakar Mindaugo klausiau: Kaip čia yra, kad garbingą žurnalistiką itin aktyviai parėmė tokia kontroversiška "Respublika"?

    Jis man sako: "Turime tokį reiškinį".

    "Respublika" sau dedasi pliusus. Kada nors apie juos primins viešai.

    Aš, tiesą sakant, labai skeptiškai žiūriu į galimybes šią iniciatyvą iškelti aukščiau siauro rato – bernardinų, atgimimo ir kitų nekomercijų. Perfrazuojant Valatką – žiniasklaida ne tik misija, bet ir verslas. O verslas pas mus labai makiaveliškas.

    Bet sveikinu iniciatyvas. Jos suteikia viltį.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *